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The Rector's Office of the Universidad de La Guajira is the office responsible for academic and administrative management and must make the necessary decisions for the development and proper functioning of the institution. The Vice Rector's Offices of Research and Extension, Quality, Academic, Administrative and Financial, which directly support the management of the Rector, depend on it. It also has the offices of the General Secretary, Planning, Communications, Internal Control, Regionalization and University Social Welfare.

Rector Carlos Arturo Robles celebrando con un grupo de graduados durante la ceremonia de graduación en la Universidad de La Guajira.
Certificación ICONTEC

La Universidad de La Guajira desde su Proyecto Político Educativo Institucional, ha declarado a la comunidad académica-administrativa que “la calidad ha sido un proceso de aprendizaje significativo que contrasta a una sociedad multicultural y multilingüe a través de las actividades de docencia, investigación y proyección social, con las necesidades que imponen los procesos de globalización, la integralidad, la cultura organizacional y la búsqueda de beneficios para satisfacer necesidades individuales, sociales y culturales de sus actores en el contexto de la pertinencia socio-cultural”. Gracias a esto, a partir del 2010 la alta dirección toma la decisión estratégica de emplear el sistema de gestión mediante el enfoque por procesos, incorporando el ciclo planificar–hacer-verificar-actuar (PHVA) a la planeación estratégica de la institución, a través del Sistema Integrado de Gestión para la Calidad de la Universidad de La Guajira “SIGUG”, adoptado mediante la Resolución Rectoral 0339 de 2010 y robustecido con la aprobación de la Resolución 0770 de 2011.

Para asegurar que los procesos gestionen adecuadamente los recursos, actúen (autorregulación) frente a las oportunidades de mejoras identificadas y se trace el camino hacia la mejora del desempeño (prestar servicios que satisfacen los requerimientos legales, reglamentarios y principalmente de los usuarios mediante el aumento de su satisfacción), el Consejo Directivo de ICONTEC e IQNET otorgaron la certificación bajo la Norma ISO 9001:2008 en el año 2014 en concordancia con su alcance y el fortalecimiento notable de cada proceso de la institución.

A continuación se evidencia como año tras año, se han mostrado avances significativos tanto en las visitas de auditorías de seguimiento, como cada tres años en las de otorgamientos (renovación de la certificación), demostrando que Uniguajira está comprometida con dar cumplimiento a su política de calidad por medio de cada uno de los funcionarios que la conforma:

  • Para el año 2015 se recibe auditoría externa de seguimiento por parte del ente certificador ICONTEC.
  • En el año 2016 fue aprobada la ampliación del alcance “Prestación de servicios de extensión y proyección social (apoyo a la gestión social y comunitaria en educación continuada), producción y divulgación de conocimiento básico y aplicado, servicios de laboratorios para prácticas académicas e investigativas, servicios de bienestar social universitario, servicio de tramite académico como apoyo a las funciones sustantivas de la docencia, investigación y proyección social de la Universidad de La Guajira” a partir de la auditoría externa de seguimiento por parte de ICONTEC.
  • En el año 2017 el Consejo Superior aprueba la actualización de la Política de Calidad del sistema de gestión bajo el acuerdo 016 del 2017, basados en los lineamientos normativos y en el trabajo desarrollado con los diferentes estamentos universitarios (administrativos, docentes y partes interesadas). Se amplía el alcance del sistema incluyendo los servicios de docencia y se recibe auditoría externa de Certificación de Otorgamiento bajo la Norma ISO 9001:2015 por parte del Consejo Directivo de ICONTEC e IQNET.
  • En el año 2018 se recibe auditoría externa de seguimiento por parte de ICONTEC.
  • En el año 2019 se recibe auditoría externa de seguimiento por parte de ICONTEC.
  • Para el año 2020 debido a la emergencia sanitaria se pospone la visita y es desarrollada en el año 2021, donde el Consejo Directivo de ICONTEC e IQNET, decide renovar la certificación de otorgamiento con fecha de expedición del año 2023.
Teamwork
Carlos Arturo Robles Julio Rector de la Universidad de La Guajira

Carlos Arturo Robles Julio

Rector

Carmen Luisa Maya Pacheco Secretaria Privada

Carmen Maya Pacheco

Private secretary

Ana Machado Cantillo Secretaria

Ana Machado Cantillo

Secretary

Danilis Gutiérrez Martínez Apoyo a procesos administrativo

Danilis Gutiérrez Martínez

Support for administrative processes

Marienela Monsalvo Mendoza

Support for administrative processes

Carlos Arturo Robles Julio

Ingeniero de petróleos de la Fundación Universidad de América, con más de una década de trayectoria en el campo. Especialista en Diseño, Formulación y Evaluación de Proyectos y en Finanzas. Magíster en Administración de Empresas de la Universidad del Norte y en Finanzas de la Universidad de La Guajira. Fue presidente del Sistema de Universidades Estatales (SUE Caribe) para el periodo 2016-2018.

Impulsa los ejes fundamentales de su propuesta de gestión: Academia y proyección social, basada en el fortalecimiento de la investigación y la extensión, la vinculación de nuevos docentes de planta, calidad académica y la internacionalización, haciendo la institución más competitiva al responder a las exigencias actuales.

Highlights of achievements

Strengthening of University Social Welfare:

Increase in the sports budget.

Basic and immediate attention in health services to all levels.

Creation of new cultural groups and improvement of existing ones.

1943 Agreement with the Ministry of Culture.

Accompaniment of permanence and successful graduation.

Update of the graduate database.

Graduate linkage.

Management of agreements, alliances and projects with the socioeconomic sector of the department.

Implementation of security cameras.

GUNIG software development.

Management of the Pro-University stamp.

Expansion of undergraduate and graduate academic offerings.

Expansion of the teaching staff.

Expansion of the student route.

Increase in the food subsidy for students.

Transportation subsidy.

Payroll for administrative personnel and teachers on the 25th of each month.

Creation and strengthening of research groups.

High quality accreditation of 7 academic programs.

Implementation of the 0 license plate.

Social Inclusion Policy.

Creation of the Vice Rector's Office for Quality.

Management and formalization of agreements and strategic alliances with foreign HEIs.

Improvement and updating of the IT infrastructure.

Teacher training.

Training of students in research seedbeds with resources from the development plan.

Other studies

Diploma in the formulation of land management plans Universidad de La Guajira-128 hours of duration.

System Operator Technician National School of System (Santafé de Bogotá).

Seminar-workshop: administration and finance of domiciliary public utilities, Ministry of Development, Colombia.

Seminar-workshop: methodology of the solidarity and social emergency fund Corpes Costa Atlántico - Riohacha, La Guajira.

Its functions

The specific manual of functions and minimum requirements of the University of La Guajira establishes that the functions of the rector of the University of La Guajira are:

Represent the institution in public and private events.

To authorize with his signature the degrees conferred by the university.

Comply and enforce compliance with the constitutional, legal, statutory and regulatory norms of the university, decisions and acts of governing bodies.

Evaluate and control the operation of the institution, adopt the necessary measures to maintain its normal development and propose to the corresponding instances the actions indicated for correction when necessary.

To apply the disciplinary sanctions that correspond to him/her by law or regulation.

Accept donations and bequests by delegation and with the prior authorization of the Superior Council.

Approve, monitor and evaluate the application of the university's planning and development model.

Propose the manuals of functions and requirements of the positions for approval by the Superior Council.

Approve and issue administrative and academic procedures.

Submit reports to the Superior Council on the budget execution and general operation of the institution.

Submit an annual report to the Superior Council and to the University's estates on the management developed, including the evaluation, proposals for adjustments and necessary corrections to the institutional development plan and the programs and projects required for its execution. Submit for consideration of the Superior Council, the Income and Expenditure Budget Project to execute it once it is issued. Direct and control all matters related to the administration and conservation of the University's patrimony.

Appoint and remove the institution's personnel in accordance with the legal and statutory provisions in force.

To regulate the election of representatives of graduates, students, teachers and other members who, in accordance with Law 30 of 1992 and the statutory norms, are part of the different bodies of the institution.

Appoint replacements in the temporary absence of the deans of the faculty, while the incumbent is reintegrated to the position.

To grant study commissions and sabbaticals with prior authorization of the Board of Governors.

To grant permits, leaves of absence and authorize commissions to university personnel in accordance with legal and regulatory norms.

Enter into contracts and agreements with national and foreign institutions, natural and juridical persons or with foreign governments, with prior authorization of the Superior Council or in the amounts authorized by the same.

Direct and evaluate the execution of the university's development plans and submit investment projects and plans to the pertinent authorities, within the established terms.

Coordinate activities and establish policies for the development of higher education in the area of influence of the university, oriented to its institutional projection in the external environment.

Acting as authorizing officer.

To preside over the Academic Council.

Any other duties that correspond to him/her in accordance with the laws, statutes and regulations of the university, which are not expressly attributed to other university authorities or which are delegated to him/her by the University Superior Council.

Location

Block 1 - First floor
University of La Guajira
Riohacha Headquarters
Km 3 + 354 Via Maicao

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Call the Rector's Office of the University of La Guajira at +57 (605) 7282729 Ext. 323 and get the information you need. Our team is ready to assist you and solve all your questions, we are waiting for your call!






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